ضرورت استفاده از سالنمطالعه
به عقیده بسیاری مشاورین و فعالان حوزه آموزش، مکان مطالعه تاثیر بسیار زیادی در روند یادگیری و آموزش دانشآموزان دارد. سالنمطالعه را میتوان به عنوان یکی از محبوبترین کانونهای مطالعاتی در بین دانشآموزان معرفی کرد. در ادامه به بررسی ضرورت استفاده از سالنمطالعه میپردازیم.
در ابتدا لازم است تا به بررسی عمیقتری از حال و هوای این روزهای خانهها و مدارس بپردازیم. با گسترش آپارتماننشینی و همچنین کمتر شدن تعداد اعضا خانواده، مطالعه و درس خواندن در محیط منزل به امری کسلکننده تبدیل شده است. از این رو بسیاری از افراد درس خواندن کنار همسن و سالان خود را ترجیح میدهند. سالن مطالعه محلی است که تعدادی از جوانان در ردههای سنی مشترک دور یکدیگر جمع شده و در تعاملی سازنده در کنار یکدیگر به مطالعه دروس خود میپردازند.
تفاوت سالنمطالعه با کتابخانه
ممکن است عبارت سالنمطالعه تعداد زیادی از پدر و مادرها را به یاد تحصیل خود در کتابخانهها بیاندازد. اما واقعیت امر اینجاست که اصولا تفاوتهای بسیار زیادی میان سالن مطالعه و کتابخانه وجود دارد.اصولا کتابخانه را میتوان به عنوان مخزن عظیمی از انواع کتابها دانست که فضای محدودی را برای مطالعه در خود جای داده است. اما سالنمطالعه به صورت تخصصی برای بالا بردن هرچه بیشتر راندمان مطالعه طراحی شده است. تعدادی از تفاوتها عبارتند از:
- نظارت بر روی دانشآموزان در سالنهای مطالعه بسیار بیشتر از کتابخانه هاست.
- ردهسنی افراد در سالنها مطالعه بسیار نزدیکتر به یکدیگر بوده و غالبا ردههای سنی بین ۱۷ تا ۲۵ سال را شامل میشود.
- ساعتکاری سالنهای مطالعه بسیار بیشتر بوده و دانشآموزان میتوانند ساعات بسیار زیادی از روز را در آن مستقر باشند.
- برخلاف کتابخانهها سالنهای مطالعه بر اساس جنسیت تفکیک شده و دخترها و پسرها از یکدیگر جدا هستند.
از تمام این حرفها گذشته، همانطور که گفته شد، سالنهای مطالعه به منظور مطالعه تخصصی دانشآموزان طراحی شده اند. پس شاید بتوان این بار ضربالمثل "هیچ جا خونه خود آدم نمیشه" را نقض کرد. علاوه بر این در خانه موارد بسیار زیادی وجود دارند که میتوانند حواس دانشآموز را از درس پرت کنند. اما تمامی این موارد در سالنهای مطالعه حذف شده اند.
مضاف بر این، زمانی که دانشآموز در محیطی با رویکرد تحصیلی قرار میگیرد، خود به خود مشتاق و مجاب به درس خواندن میشود. به عبارت سادهتر دانشآموز در بطن رقابت قرار میگیرد. او میتواند در سالنمطالعه سعی و تلاش سایر دانشآموزان را لمس کند. این امر موجب آن میشود که دانشآموز با انگیزهای چند برابر اقدام به درس خواندن کند.
سخننهایی
همانند بسیاری از مفاهیم روزمره، در سالنمطالعه هم برای افراد استثنا وجود دارد. با تمام مزیتها باز هم ممکن است برخی از دانشآموزان در منزل خود عملکرد بهتری داشته باشند. این موضوع تا حد زیادی به خود دانشآموز باز میگردد. لذا توصیه میشود در یک بازه زمانی دو ماهه اقدام به تست و بررسی عملکرد خود کنید. پس از این دوره میتوانند به میزان ضرورت استفاده از سالنمطالعه ر دوران تحصیل خود پی ببرید.